A szabadúszás rétegei

Mit egyáltalán jelent az, hogy szabadúszó? Miért nem egyszerűen vállalkozó?

A freelancing olyan “szakmák” jellemzője, amelyek amúgy sem helyhez kötöttek, a művészek mellett szövegírók, grafikusok, fordítók, fotósok, fejlesztők, marketingesek és még sok más tevékenység sorolja magát ide. Természetesen webdesignerként is lehetsz szabadúszó, DE nem mindenki akar és nem is mindenkinek való ez az életforma. Tehát, ha Te úgy gondolod, hogy egy állásban nagyobb biztonságban tudod a megélhetésed, akkor valóban jobb, ha keresel egy ilyet. Ez sem fekete vagy fehér, mert sokan egy fix állás mellett vállalnak egyéni munkákat és majd akkor mondanak fel, amikor már a kettő együtt nem tartható. Vagy soha. Szóval azért sokkal árnyaltabb ez, nem csak egy féle út járható.

A klasszikus vállalkozás általában egy csatornás – B2C (Business to Customer) vagy B2B (Business to Business), ezzel szemben a szabadúszás lehetőséget ad arra, hogy egyszerre dolgozz konkrét ügyfeleknek és egy vagy több más cégnek alvállalkozóként. 

És el is kanyarodtam a lényeghez.

A legtöbben ezt az egész honlapkészítés-honlaptervezés dolgot úgy látják csak, hogy Kovács2 Bt. megbízza Kiss Manyi designert, aki megtervezi, kivitelezi. Ha készen van, akkor meg jöhet a következő.

Egy gyakorlatban, ha valaki ebből akar élni, akkor úgy néz ki, hogy az egyik céggel épp szerződünk, a másikkal előkészítő fázisban vagyunk, a harmadikkal az arculaton vagy a designterven dolgozunk, a negyedikkel a honlap kódolása, fejlesztése zajlik, az ötödikkel meg átadás, számlázás fázisban tart a dolog, és közben megírsz heti 3-5-15 ajánlatot. Ugyanis 3-5 projektet kell a levegőben tartani ahhoz, hogy folyamatosan legyen bevételed.

Általában ez akkor esik le, amikor nem fizetik ki az első számlát időre, de neked már be kellene fizetni a katát vagy a lakbért vagy bármit, illetve akkor, amikor hirtelen túl nagy szünet támad az elvégzett munka és a következő elfogadott ajánlat között.

Hogyan lehet kiszámíthatóbb forrásokat találni?

Sokkal stabilabb jövedelmet tud biztosítani az, ha nem egyenként kell összevadászni minden ügyfelet, hanem egy lánc része vagy, ahol Te vagy az egyik kivitelező. Szinte minden designer a kezdő vállalkozókra próbál célozni, ahelyett, hogy meglátna egy olyan hatalmas felvevőpiacot, amelyik él-hal a jó designerekért és folyamatos munkával tudja ellátni őket. Ezek a marketing kivitelező cégek, fejlesztő cégek és reklámügynökségek, ahol mindig van olyan munka, amit vagy nem akarnak vagy nem is tudnak házon belül megoldani és erre keresnek alvállalkozót. 

Hol találsz ilyen cégeket?

Ne aggódj, ők megtalálnak téged, ha eléggé szem előtt vagy! Ha jelen vagy a közösségi médiában, rendszeresen posztolsz, akkor már pár hét után jönnek az ilyen megkeresések, ugyanis ezeknek a vállalkozásoknak a döntéshozói folyamatosan keresik a jó munkaerőt. Ezért is fontos, hogy írj arról, hogyan dolgozol, mennyire vagy szakmailag elhivatott, képzed-e magad rendszeresen, mert nekik ez lesz a fontos, természetesen a lenyűgöző portfóliód mellett.

Ez sokban hasonlít ahhoz, hogy egy cégnek dolgozol állásban, de mégsem, hiszen nem alkalmazottként teszed. Így dolgozhatsz egyszerre több ilyen cégnek, egyik sem a főnököd, hanem projekt alapon számoltok el, ha elkészült a munka. Ez bármilyen munka lehet, a marketingeseknek lehet, hogy csak és kizárólag hirdetéseket kell gyártani. De nem egy kis nyomi bannert, hanem készleteket, hetente többet is. 

Az ilyen együttműködések előnyei még, hogy:

– ha tényleg jól dolgozol, akkor azt rendesen meg is fizetik. Ezek a munkák már többszázezres, milliós projektek, amiben Te igaz, hogy csak egy résztvevő vagy, de sokkal nagyobb keret áll rendelkezésre.

  • Le tudsz szerződni egyszerre akár több projektre, ami beláthatóvá teszi a következő heteket, hónapokat.
  • Minőségi ügyfelek honlapjain dolgozhatsz, így ha nem is ez a hosszútávú cél, hanem a saját ügyfélkör építése, kiválóan meg tudod alapozni a portfóliód ezekkel a munkákkal. 
  • Rengeteg hasznos munkamódszert, alkalmazások használatát tudod így megtanulni, amit egyedül nem tennél. Meg sok olyan dolgot is, amit te tuti nem így csinálnál
  • Általában van egy account, projektmenedzser aki kommunikál az ügyféllel, így neked már csak a leegyeztetett feladatokat adják ki 

Persze ennek is megvannak a maga veszélyei, mert ha csak 1-2 ügyféltől függ a bevételi forrásod, ha valamiért megszűnik az egyik, akkor az nagyon tud fájni. Illetve pont kikerülöd az ügyféllel való kommunikációt, egy nagyon szűrt információt kapsz, ami okán azért gyakran nem az és úgy készül el, ahogy kellene.

Tehát simán létrehozhatsz egy olyan freelancer vállalkozást, ahol van egy-két állandó cég, ahová bedolgozol, ezek mellett pedig vállalsz egyedi megbízásokat is. Ebben az esetben már megvan a lehetőséged válogatni is, hogy a céljaidnak és a minőségi igényeidnek megfelelő portfóliód legyen pl. csak webáruházakat vagy landingokat tervezel.

Sőt emellett fenntarthatsz olyan egyéni projekteket is, mint hogy sablonokat gyártasz a Themeforestre, vagy grafikákat a Creative Marketre. 

Leave a Comment